Skocz do zawartości

Witaj Nieznajoma :)


Zdjęcie

Ile przytyć w ciąży?

Rozpoczęty przez Tryszka , Sep 25 2012 09:26 AM

- - - - -

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
  • 25 odpowiedzi w tym temacie

    Tryszka

    Napisano 25 September 2012 - 09:26 AM

    Każda kobieta, która dba o swoje ciało i zachodzi w ciążę zastanawia się ile może przytyć?

    To naturalne, że się tyje, ale trzeba to mocno kontrolować! Nie można myśleć, że jak się jest w ciąży to można sobie pozwalać na wszystko i jeść za dwóch! Od tego trzeba zacząć :)

    Także oczywiste jest, że przez te dziewięć miesięcy trzeba przybrać na wadze. Ale ile?

    Wszystko zależy od tego, jaką miałaś wcześniej sylwetkę. Osobista ocena rzadko jest tu obiektywna, warto więc posłużyć się wskaźnikiem masy ciała BMI. On określi mniej więcej czy ważysz dobrze, czy masz niedowagę lub nadwagę. Ale o tym na samym dole :)

    Trymestr po trymestrze

    W pierwszym trymestrze przytyjesz ok. 2 kg. Ale jeśli męczą cię wymioty, możesz nawet stracić na wadze. Jeśli jesteś bardzo szczupła, powinnaś przytyć więcej. Jeśli masz nadwagę, uważniej komponuj swoją dietę, by ograniczyć przyrost wagi.

    W drugim i trzecim trymestrze wzrost wagi powinien wynosić po około 5-6 kg. W sumie daje to ok. 12-14 kg. (jest to zalecana waga przez lekarza, dla kobiet zdrowych).

    Oczywiście każda z nas może przybierać na wadze w swoim tempie. Niepokoić może przyrost wagi ponad 5 kg na miesiąc.

    Konsultuj swoją wagę razem ze swoim lekarzem. Moje dwie przyjaciółki są teraz w ciąży i ich wspólna Pani ginekolog bardzo je pilnuje i wręcz krzyczy, gdy za dużo przytyją!

    Ponadprogramowe kilogramy są złe dla mamy jak i dla dziecka. Nie dość, że wszystko co złe z diety przekazuje dzidziusiowi, pogarsza swoje zdrowie (ciśnienie, cholesterol itd.) to jeszcze poród będzie o wiele cięższy. O tym poniżej:

    Konsekwencje nadprogramowych kilogramów

    Waga dziecka nie jest związana bezpośrednio z ilością przybranych w czasie ciąży kilogramów. Jest za to związek między figurą matki sprzed ciąży i wagą dziecka tuż po urodzeniu. Kobietom, które miały wcześniej nadwagę, częściej rodzą się większe noworodki. Panie zaś, które przybrały dużo w ciąży, nie zawsze rodzą duże dzieci, czasem jest wręcz odwrotnie.

    Nadwaga w ciąży sprzyja nadciśnieniu lub cukrzycy ciążowej. Nadciśnienie upośledza dopływ krwi i składników odżywczych do dziecka, czego efektem może być niska waga urodzeniowa. Przy cukrzycy zaś dzieci często rosną zbyt duże, co może prowadzić do kłopotów przy porodzie i późniejszej otyłości. Również szczupłe kobiety, jeśli odżywiają się prawidłowo, rodzą dzieci o normalnej masie ciała. Jeśli jednak mama przytyje poniżej normy, dziecko może urodzić się zbyt małe.


    Nie wolno się odchudzać w ciąży!

    W czasie ciąży przytyć trzeba, ale z głową! Nie wolno się absolutnie odchudzać! Żywność musi dostarczać przyszłej mamie i dziecku wszystkich elementów niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowania. Dieta typu 1000 kcal tego nie zapewni. Odchudzanie w ciąży może skończyć się przedwczesnym porodem, zaburzeniami w rozwoju dziecka (zwłaszcza mózgu i układu nerwowego), a także niską masą urodzeniową.

    Tak samo niewskazana jest w ciąży nadwaga. Jeśli przytyjesz za dużo, będzie ci ciężej pod koniec ciąży. Mogą pojawić się bóle pleców, żylaki, obrzęki, a także poważniejsze kłopoty, np. nadciśnienie i cukrzyca. Poród może być trudniejszy, a rany po nacięciu krocza lub po cięciu cesarskim gorzej się goją. Również karmienie piersią gorzej przebiega u otyłych mam.

    Ruch konieczny!

    Tyciu sprzyja oprócz braku umiaru w jedzeniu również brak ruchu. Szybciej tyją kobiety, które ciążę zaczynały już z nadwagą, kobiety w nieco dojrzalszym wieku, te których organizm ma skłonność do zatrzymywania wody oraz palaczki, które rzuciły papierosy i zagłuszają nikotynowy głód słodyczami.

    Ćwiczenia pozwalają utrzymać dobrą formę i spalić nadprogramowe kalorie. W ciąży można ćwiczyć, o ile nie jest ona zagrożona. Nie mówimy o sportach grożących upadkiem, jak narty czy jazda konna. Najlepsze na czas ciąży są pływanie, joga i spacery. Teraz wiele Fitness Klubów ma w swojej ofercie programy dla kobiet w ciąży.

    Tuż po porodzie stracisz ok 5-7 kg. Tyle waży dziecko wraz z wodami płodowymi i łożyskiem. W ciągu następnych kilku dni ubędzie ci jeszcze 1-2 kg. Reszta zależy od ciebie. Warstewka tłuszczu stanowi naturalne zapasy na czas karmienia. Nie warto walczyć z nimi zaraz po porodzie. Gwałtowne odchudzanie może cię osłabić i zmniejszyć ilość pokarmu. Jeśli będziesz odżywiać się rozsądnie i ćwiczyć, wrócisz szybko do formy.

    Co ile waży pod koniec ciąży

    płód - 3,5 kg

    macica - 1 kg

    łożysko - 0,8 kg

    płyn owodniowy - 1,2 kg

    piersi - 0,5 kg

    woda zatrzymana w organizmie - 1,5 kg

    zwiększona ilość osocza krwi - 1,5 kg

    Razem 10 kg

    Cała reszta (powyżej 10 kg) to tłuszcz.

    Ile możesz przytyć? To zależy od BMI przed ciążą.

    BMI=waga ciała [kg]/(wzrost [m])2

    Na przykład BMI (indeks masy ciała) pani ważącej 49 kg i mierzącej 160 cm wynosi: 49:(1,6)2, czyli: 49:2,56=19,1. Pożądany przyrost wagi w ciąży obrazuje poniższa tabela:
    Indeks masy ciała przed ciążą Najlepiej, jeśli w ciąży przytyjesz
    Niski (poniżej 19) - niedowaga 13-16 kg
    Normalny (19-26) - prawidłowa waga 11-13 kg
    Wysoki (26-29) - nadwaga 10-11 kg
    Bardzo wysoki (powyżej 29) - otyłość do 10 kg

    Oczywiście te dane dotyczą ciąży pojedynczej. Jeśli spodziewasz się więcej niż jednego dziecka, musisz liczyć się z tym, że przytyjesz więcej. Jednak nawet przyszłe mamy bliźniaków nie powinny przybrać na wadze ponad 20 kg. Nie ma natomiast znaczenia, którego dziecka się spodziewasz, zalecenia dotyczące przyboru wagi są takie same w każdej kolejnej ciąży.
    • Angela8020 i SennaAgniecha lubią to

    SennaAgniecha

    Napisano 25 September 2012 - 10:19 AM

    Bardzo fajnie opisane, zapisuję do zakładek (mam taki folderek na arty na przyszłość:D)

    Tryszka

    Napisano 25 September 2012 - 10:38 AM

    Super! To też dla mnie info na przyszłość. Jak napisałam, mam dwie ciężarne przyjaciółki i zbieram różne info na temat ćwiczeń i diet w ciąży i po ciąży ;) Obiecałam, że pomogę im powrócić do formy po porodzie.

    Angela8020

    Napisano 25 September 2012 - 12:20 PM

    No bardzo fajny tekst!! Wiele moich ciężarnych znajomych mówi że musi zjeść za dwóch.

    marianna.kumbel

    Napisano 11 October 2012 - 07:36 PM

    Każda kobieta powinna to przeczytać!!

    graza

    Napisano 22 October 2012 - 08:39 AM

    Ja dzięki o panie nie przytyłam za dużo z 8 kg po ciąży szybko doszłam do formy

    Tryszka

    Napisano 22 October 2012 - 10:49 AM

    No to świetnie. Szkoda, że każda kobieta ma tak dobrze:)

    Sylwunia

    Napisano 10 December 2012 - 03:41 PM

    Ja przytyłam około 15 kg, na skraju normy byłam, jak widać :)

    Tami

    Napisano 28 January 2013 - 04:01 PM

    Ale się zmieściłaś :]

    jagoda87

    Napisano 19 February 2013 - 06:37 PM

    Trzeba zachować zdrowy rozsądek i nie przeginać ani w jedną, ani w drugą stronę! A ten artykuł to każda przyszła matka powinna sobie wydrukować i powiesić w jakimś widocznym miejscu, np. na lodówce ;-)

    HaniaMM

    Napisano 17 March 2014 - 12:40 PM

    Ja w pierwszej ciąży przytyłam 16 kg. Teraz jestem w 6 miesiącu i jak na razie mam 6kg na plusie..moim problemem jest olbrzymi brzuch, poza nim nie widać że tyję. Po ostatnim porodzie został mi wystający pępek i nieciekawa skóra brzucha. Chciałabym tego uniknąć tym razem ale to chyba kwestia fizjologii...

    Kate404

    Napisano 18 March 2014 - 08:05 AM

    Oooo gratuluje ;) właśnie Ci odpisałam w temacie "co jeść dla zwiększenia energii". Poproś swojego ginekologa czy może Ci przepisać jakieś witaminki dla kobiet w ciąży. Dodatkowo jak będziesz się trzymać moich wskazówek to nie powinnaś mieć problemów z nadwagą w ciąży i po ciąży :)

    HaniaMM

    Napisano 18 March 2014 - 10:31 AM

    Dzięki:) Staram się zdrowo odżywiać i nie przesadzać z jedzeniem ale ostatnio miałam nadmiar wód płodowych, a dziecko było umieszczone na zewnętrznej ścianie macicy, czyli prawie całe było "na wierzchu" :) Stąd tak duży brzuch. Po ciąży trudno mi było znieść jego widok, dużo ćwiczyłam ale i tak wyglądał mało estetycznie...teraz chyba będzie podobnie:(

    marianna.kumbel

    Napisano 18 March 2014 - 01:34 PM

    Polecam Ci jakieś gabinety dermatologii estetycznej. Wiem, że zabiegi do tanich nie należą, ale powinny pomóc na obwisłą skóre po ciąży. Smarujesz się oliwkami? Masujesz skórę?

    HaniaMM

    Napisano 19 March 2014 - 09:06 AM

    Smaruję się na okrągło...Można powiedzieć, że to moja obsesja:) Skóra bardzo mnie swędzi a smarowanie kremem nieco koi. Zainwestowałam w drogie kremy ale chyba masz rację będę musiała pomyśleć w przyszłości o jakimś zabiegu bo przy tak dużym brzuchu, który rośnie w ogromnym tempie nie ma innej rady:( Trudno się z tym pogodzić bo przed ciążami miałam piękny, wyćwiczony brzuszek no ale coś za coś, to nie koniec świata:)

    Dajspokój

    Napisano 28 January 2015 - 09:54 AM

    Ja przytyłma 10 kg, nie duzo, ale 3 naprpogramowe cały czas są ze mną, a od porodu minął juz rok. Nie potrafie tego zrzucić. Choć pewnie za mało się staram.

    Amanda

    Napisano 28 January 2015 - 02:01 PM

    Przy ciąży pojedynczej takim progiem zdrowego i normalnego przytycia jest 15kg :)

    Terkowska

    Napisano 27 May 2016 - 08:13 AM

    Ja gdzieś czytałam, że będąc w ciąży wcale nie trzeba jeść wiele więcej niż normalnie, a niektóre przyszłe mamy zaczynają jadać "za dwóch", co jest błędem. Ale artykuł bardzo przydatny.



    Ikaa55

    Napisano 19 August 2016 - 07:08 AM

    Też mi się wydaje, że tak do 15 kg, chociaż  na przykład moje koleżanki wcale dużo nie tyły. 



    centrumgh

    Napisano 27 March 2017 - 09:26 AM

    Interesujące zestawienie. :) Dużo wartościowych porad.