Skocz do zawartości

Witaj Nieznajoma :)






Zdjęcie

Dieta jako profilaktyka chorób nowotworowych

Napisane przez pam_c , 16 June 2015 · 1,427 Wyświetleń

Dieta jako profilaktyka chorób nowotworowych

 

Szacuje się, że ponad połowa zachorowań na choroby nowotworowe uwarunkowana jest nieprawidłową dietą, zbyt dużym spożyciem kwasów tłuszczowych nasyconych oraz nadwagą. Pomimo powszechnego dostępu do informacji wciąż jesteśmy konsumentami bardzo nieświadomymi i podatnymi na chwyty marketingowe stosowane przez producentów żywności. Nie czytamy etykiet i nie zwracamy uwagi na to, jak bardzo przetworzone są produkty, które kupujemy. Tymczasem jak się okazuje, odpowiednia dieta i utrzymywanie prawidłowej masy ciała stanowi podstawę profilaktyki nowotworów układu pokarmowego, a także nerek, prostaty, piersi, czy macicy.

Cały sekret tkwi w odpowiednim doborze produktów, a także sposobie przygotowania posiłków. Włączenie do diety odpowiednich produktów spożywczych zmniejsza ryzyko rozwoju konkretnych nowotworów złośliwych. Podstawę diety antyrakowej stanowią warzywa i owoce, których regularne spożycie może ograniczyć ryzyko zachorowania nawet o 40%. Istotne jest również ograniczenie spożycia soli, cukru, alkoholu, czerwonego i przetworzonego mięsa. Problem stanowi również dieta wysokokaloryczna oraz brak aktywności fizycznej, które skutkują nadwagą, czy nawet otyłością.

Podstawę diety antynowotworowej nie stanowią jednak pojedyncze produkty, które wystarczy włączyć do diety by ustrzec się przed chorobą, ale odpowiednio zbilansowane, jak najbardziej różnorodne menu, obfite w warzywa i owoce, które dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych składników.

Zalecane dzienne spożycie to co najmniej 3 porcje warzyw oraz 2 porcje owoców, przy czym przy ich wyborze powinniśmy kierować się sezonowością, a także intensywnym kolorem i smakiem, które świadczą o wysokiej zawartości cennych dla nas przeciwutleniaczy. Powinniśmy zadbać również o to, by przed zjedzeniem dokładnie umyć warzywa i owoce, ze względu na wysokie ryzyko występowania pestycydów. W miarę możliwości powinniśmy wybierać produkty ekologiczne, z lokalnych upraw - dobra dieta antyrakowa uzależniona jest bowiem również od jakości spożywanych przez nas produktów. Lista zalecanych owoców i warzyw jest dość długa, jednak na szczególną uwagę zasługują między innymi jarmuż, brokuły oraz szpinak, charakteryzujące się wysoką zawartością witamin i minerałów oraz obecnością chlorofilu, mającego zbawienny wpływ na nasz organizm.

Ważną kwestią jest także ograniczenie spożycia soli, które w Polsce może nawet trzykrotnie przekraczać zalecane normy. Wiąże się to z wieloma negatywnymi skutkami - obciążone zostaje serce, nerki, wzrasta też ryzyko wystąpienia udaru, zawału serca oraz raka żołądka. Sól powinniśmy zastępować mieszankami przypraw i ziół. Istotne jest również wybieranie produktów świeżych i jak najmniej przetworzonych.

Podsumowując, dieta antyrakowa to nic innego, jak szeroko rozumiane zdrowe odżywianie oparte na właściwych nawykach żywieniowych. Nie wymaga wielkich inwestycji, czy wyrzeczeń, a jedynie przykładania większej uwagi do spożywanych przez nas produktów i stosowania zróżnicowanej diety obfitującej w sezonowe warzywa i owoce.